Showing posts with label lauk pauk. Show all posts
Showing posts with label lauk pauk. Show all posts

Sunday, September 15, 2013

DAGING MASAK MERAH JOHOR...

Assalamualaikum dan selamat petang semua. Pertama kali merasa masakan ini semasa sepupu suami membuka cawangan Merry Brownnya (sekarang sudah diambil alih pengusaha lain sebab sepupu suami sibuk dengan perniagaan makanan yang lain) di Plaza Angsana tetapi waktu itu tak terlintas hendak menanya resepinya. Kali ke dua pula semasa beraya di rumah sepupu suami yang lain bulan Ogos lepas. Saya suka rasanya yang sedap dan berbeza dengan masak merah arwah emak. Masak merah arwah mak lebih simple tetapi tetap memenuhi citarasa saya.

Untuk masakan merah ini saya kongsikan resepinya di bawah. Bukan hanya untuk pengunjung yang sudi datang ke sini tetapi juga untuk kenangan dan rujukan saya jika hendak memasak semula. Biasanya jika saya jarang-jarang masak sesuatu menu itu, saya akan lupa resepinya juga.

Bahan-bahannya:

500 gm daging lembu
15 tangkai cili kering }
3 biji bawang sedehana besar }
2 ulas bawang putih }
1 inci halia }
1 sk jintan halus }
1 sk jintan kasar } dikisar
2 pokok daun sup }
2 pokok daun bawang } dikerat tiga
1 batang lobak dipotong
3 biji tomato dipotong
1 tin kecil tomato puri
5 sb sos tomato 
1/2 tin susu cair - saya tak letak
garam dan gula secukup rasa
Cara-caranya:

1. Potong daging bentuk kiub kecil, cuci, dan toskan.
2. Panaskan minyak dan tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau.
3. Masukkan daging, tutup kuali. Kecilkan api. Biar air daging keluar dan sedikit kering.
4. Jika daging masih belum empuk tambahkan air biasa dan biarkan hingga 3/4 empuk.
5. Masukkan tomato puri, sos tomato, buah tomato, lobak, daun sup dan daun bawang.
6. Masak hingga kuah pekat dan daging empuk. Kalau suka boleh tambah susu cair.
7. Rasakan masin dan manisnya.

Masakan ini sesuai dimakan dengan roti, nasi, ketupat dan juga lemang. Selamat mencuba.

Friday, December 14, 2012

SIAKAP TIGA RASA



Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Entri kali ini tentang masakan siakap 3 rasa pula. Sudah lama saya menyimpan hasrat hendak menyediakannya tetapi suami tidak gemar makan ikan siakap lebih-lebih lagi dimasak tiga rasa, masam manis dan yang sewaktu dengannya. Bila suami 'outstation' saya pun mencubanya.
Kadang-kadang dalam hal masak-memasak ini bukanlah makan menjadi pekara utama saya. Bagi saya bila sudah mencuba dan merasai hasil masakan bersama anak-anak walaupun sekali adalah memadai. Saya lebih suka memasak makanan yang disukai suami dan anak-anak pula alhamdulillah tidak banyak soal. Apa yang dimasak emaknya semua dimakan dan memanjang kata sedap. Hehe... Selera suami lebih pada masakan kampung dan anak-anak pula suka makanan barat tetapi kerana ayahnya, makan juga apa yang ayah makan.:D




 Untuk resepi ini saya ambil dari  blog Sajian Dapur Bonda. Terima kasih banyak diucapkan. Izinkan saya kongsikan resepi puan di sini pula ya.:)

Bahan-bahannya.
Untuk Ikan:
2 ekor ikan siakap - saya guna 1 ekor saiz sederhana besar
Tepung jagung untuk dilumur pada ikan
Serbuk Pasti Sedap Knoor
Minyak untuk menggoreng ikan

Untuk Kuah:
2 biji bawang besar - dipotong dadu
6 biji bawang putih - dititik
10 biji cili padi - dipotong kecil
1 inci halia - dihiris halus
1 biji tomato - dipotong dadu
1/2 biji cili benggala - dipotong dadu - takde dlm stok
Kiub nanas - Kak Noor beli yang siap ditinkan; kiub nanas dalam jus nanas jenama Ayam Brand (Snacky Nanas) - 280 gm
4 sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos cili thai - guna sos cili biasa
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos ikan - guna garam je
2 batang serai - dititik
Beberapa helai daun limau purut - saya tak guna sebab anak-anak tak suka baunya
Daun sup/daun bawang untuk hiasan
Garam secukup rasa
Ajinomoto secukup rasa - tak guna
Gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara membuatnya:
1.  Ikan dibersihkan dan ditoskan
2.  Lumurkan ikan dengan serbuk pasti sedap knoor. Pastikan semua bahagian dilumur rata. Kemudian, lumurkan pula dengan tepung jagung. Lumur kedua-dua belah bahagian ikan termasuk bahagian dalam.
3.  Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Pastikan minyak betul-betul panas barulah dimasukkan ikan tadi. Goreng terendam ikan tersebut. Setelah ikan garing, angkat dan ketepikan
4.  Panaskan minyak dalam kuali yang lain. Tumiskan cili padi, halia, serai,  dan bawang putih.
5.  Setelah bawang agak layu, masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram,  sos ikan, dan 3 sudu jus nanas di dalam tin. Kacau sebentar.
6.  Masukkan bawang besar, tomato, nenas, dan cili benggala.
7.  Masukkan air sedikit. Tambahkan garam, gula dan ajinomoto.
8.  Biarkan kuah mereneh seketika. Setelah kuah agak pekat, angkat dan curahkan di atas ikan yang telah digoreng tadi.  Taburkan daun sup/daun bawang. 

Sunday, December 2, 2012

PARU GORENG REMPAH


Assalamualaikum, selamat pagi semua. Lama juga saya tidak menjenguk dapur maya saya ini. Sangkanya jika cuti sekolah dapatlah saya bersantai-santai depan pc sambil berkongsi resepi yang ringkas-ringkas tetapi anak-anak pula yang mengambil kesempatan mengadap komputer lepas seorang, seorang pula. Bila komputer berehat saya pula hilang 'mood' hendak menggunakannya. Hehehe...

Oklah, kali ini saya kongsikan pula resepi paru lembu goreng rempah. Sedap dimakan bersama nasi panas, mahu pun nasi lemak. Dimakan begitu sahaja pun sedap. Resepinya saya lampirkan di bawah. Sila-silalah ya.




Bahan-bahannya:

500 gm paru lembu
2 biji bawang besar kisar
3 ulas bawang putih kisar
1 inci halia muda kisar
1 inci kunyit hidup kisar
1 inci lengkuas kisar
2 batang serai kisar
2 sk ketumbar kisar
1/2 sk jintan halus kisar
1/2 sk jintan kasar kisar
1 sk serbuk knorr
garam secukup rasa
secubit gula
3 biji limau kasturi

Cara-caranya:

1. Potong paru beberapa bahagian dan rendam dengan perahan limau kasturi sebentar.
2. Basuh bersih paru dan rebus dengan air hingga agak empuk.
3. Toskan paru tadi dan hiris nipis pula.
4. Panaskan minyak agak banyak dan goreng paru tadi agak garing atau ikut citarasa masing-masing.
5. Goreng paru tadi sampai habis dan ketepikan.
6. Panaskan minyak baru tumis bahan-bahan kisar hingga naik bau. Masukkan garam secukup rasa, gula dan serbuk knorr. Kacau sebati.
7. Masukkan pula hirisan paru goreng tadi dan gaul secara merata.
8. Bila paru dan tumisan bahan-bahan kisar tadi telah bercampur mesra bolehlah dihidangkan.

*untuk ketumbar biji, jintan kasar dan jintan halus biasanya saya akan basuh bersih, toskan kemudian goreng tanpa minyak hingga terbit bau dan garing. sejukkan dahulu barulah dikisar. saya memang sediakan siap-siap bahan-bahan ini secara berasingan jadi mudah bila hendak digunakan. jika beli yang sudah siap dikisar rasanya tidaklah berapa sedap dan baunya tidak seharum bila digoreng tanpa minyak*

Saturday, November 10, 2012

ASAM PEDAS IKAN MERAH DGN TERUNG UNGU DAN TERUNG ASAM

Assalamualaikum dan selamat tengahari semua. Sabtu yang cerah di Kuching ini kita layan gambar asam pedas sahajalah. Satu saya masak asam pedas ikan merah dengan terung ungu dan satu lagi asam pedas ikan merah dengan terung asam. Di semenanjung kita sudah biasa dengan terung ungu sementara terung asam yang berwarna kuning ini pula amat popular di Sarawak. 
Apa yang saya tahu selain dimasukkan terung asam ini di dalam asam pedas, ianya juga boleh dibuat kerabu. Untuk dicampur dalam asam pedas, terung asam yang rasanya agak masam dan sedikit pahit dengan teksturnya yang agak kenyal perlulah dikupas kulit dan dibuang bijinya. Sekiranya untuk dibuat kerabu, terung asam ini hendaklah dipanggang dan dilurut kulitnya serta dibuang bijinya. Unik bukan.
Jom kita layan dan jamu mata sahaja dengan gambar-gambar yang saya ambil ini...

asam pedas ikan merah dengan terung ungu                      










inilah rupa buah terung asam dan di bawah ini pula gambar asam pedas campur dengan terung asam tersebut, sedap.:))

Friday, November 9, 2012

BELACAN GORENG BINTULU


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Salah satu lauk yang saya belajar sejak tinggal di bumi Kuching ini adalah belacan goreng. Cara memasaknya lebih kurang memasak sambal tumis tetapi menggunakan kuantiti belacan yang banyak. Belacan buatan Bintulu pula agak terkenal di sini selain belacan Miri dan dari tempat yang lain. Macam-macam jenis ada. Belacan Bintulu ini agak kuat baunya jadi saya jarang gunakan untuk memasak jadi daripada dibiarkan beku di peti sejuk saya buatlah belacan goreng.



Resepi saya ambil di MyR. Cuma saya tambahkan cili api sebab cili kering yang saya guna jenis yang tidak pedas. Saya juga tambahkan udang kering. Terima kasih buat askrole. Izinkan saya salin dan terus letakkan di sini ya.

Bahan-bahan ( tahan sampai 2 minggu )

  • 4 ulas bawang merah
  • 3 ulas bawang putih 
  • 7 tangkai cili kering 
  • 10 biji cili api
  • Satu genggam ikan bilis (dibuang perut & tulangnya) 
  • 1/2 genggam udang kering (rendam, cuci, tos)
  • Air asam secukupnya
  • Gula & garam secukupnya
  • 4 inci belacan Bintulu
  • Minyak untuk menggoreng

Cara-cara

  1. Belacan, bawang merah, bawang putih, cili kering, cili api, udang kering & ikan bilis dikisar bersama.
  2. Masukkan sedikit minyak di dalam kuali. Pastikan minyak benar2 panas dan barulah dimasukkan bahan yang sudah dikisar tadi.
  3. Goreng bahan tadi sehingga naik bau.
  4. Masukkan sedikit air asam, gula dan akhir sekali garam sesedap rasa.
  5. Goreng sehingga masak kehitaman. Paling senang nak tau dia masak, minyak akan timbul seperti gambar kat atas.
  6. Selamat mencuba resepi ini. Paling sedap dimakan bersama ulam-ulaman. 

SUP DAGING ALA MAMAK



Assalamualaikum dan selamat malam semua. Kali ini kita kongsikan pula resepi sup daging ala mamak. InsyaAllah tidak rugi mencuba hasil gabungan beberapa resepi yang saya tinjau dari internet. Selain dilawankan dengan nasi panas bersama sambal kicap, enak juga dicicah dengan roti mahu pun dimakan dengan mee dan bihun.



Bahan-bahan yang diperlukan adalah:

500 gram daging - hirip nipis
3 biji bawang sederhana besar kisar
3 ulas bawang putih kisar
11/2 inci halia kisar
2 batang serai kisar
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji buah pelaga
5 kuntum bunga cengkih
1/2 paket kecil rempah sup adabi
1/2 paket kecil rempah kurma faiza
2 biji kentang - potong ikut suka
1 batang lobak merah - potong ikut suka
2 biji tomato - potong ikut suka
garam
serbuk perasa knorr
air secukupnya
hirisan daun sup
bawang goreng secukupnya

Cara-caranya:

1. Panaskan sedikit minyak dan tumis rempah 4 sekawan hingga berbau harum. Masukkan bahan-bahan kisar. Tumis hingga pecah minyak.
2. Masukkan daging dan tambah air secukupnya.
3. Campurkan rempah sup dan rempah kurma bersama sedikit air dan jadikan pes. Ketepikan.
4. Bila kuah sudah mendidih, masukkan pes rempah tadi dan kacau mesra.
5. Masak hingga daging empuk.
6. Masukkan kentang dan lobak merah - jika kedua2 bahan ini dimasak sehabis lembut lagi sedap rasa kuah sup tu.
7. Rasakan dengan garam dan serbuk knorr.
8. Masukkan potongan tomato, bila kuah menggelegak tutup api.
9. Hidangkan bersama hirisan daun sup dan bawang goreng.

Friday, October 19, 2012

PARU GORENG BERLADA


Assalamualaikum dan salam pagi Jumaat semua. Salah satu menu kegemaran kedua-dua anak gadis saya ialah paru goreng berlada. Sejak tinggal di Kuching ini seingat saya ini adalah kali pertama saya masak paru. Payah hendak jumpa, tidak seperti di Kota Bharu mudah sungguh mencari paru untuk dimasak.
Paru goreng berlada ini bukan sahaja enak dimakan bersama nasi putih malahan sedap juga diratah sambil menonton. Anak-anak sayalah yang leka mengunyah. Hehehe...
Kali ini saya gunakan cili kering pula berbanding dengan masakan yang lalu sebab saya guna cili merah hidup. Di rumah ini suami dan anak-anak tidak kisah kalau saya gunakan apa-apa jenis cili pn yang penting tidak berasa pedas dan panas bila dimakan. Saya yang suka pedas ini terpaksalah mengalah. 

Bahan-bahannya:

500 gm paru 
1 senduk cili kering - dikisar kasar
1-2 biji bawang besar - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
sedikit belacan
garam
gula 
air asam jawa 
perasa - jika suka
1 biji bawang holland - hiris bulat

Cara-caranya:

1. Perap seketika paru dengan jus limau kasturi. Cuci bersih, dan rebus agak empuk.
2. Hiris nipis paru tadi dan goreng agak garing. Toskan minyaknya. Ketepikan.
3. Panaskan minyak dalam kuali dan tumiskan bahan-bahan kisar hingga naik bau.
4. Masukkan air asam jawa, kacau sebati.
5. Bila pecah minyak masukkan garam, gula dan perasa secukup rasa. Kacau lagi.
6. Masukkan paru yang sudah digoreng tadi dan gaul dengan sambal lada secara merata.
7. Masak hingga mesra dan masukkan bawang holland hiris. Kacau rata, biar seketika dan bolehlah dihidangkan.

Tuesday, October 16, 2012

UDANG PEPAI

Assalamualaikum dan salam mesra dari saya buat semua. Pernah dengar udang pepai? Saya pun tidak pernah dengar apatah lagi merasa semasa sebelum berkahwin dulu. Di kampung saya tidak pernah ada penjual ikan yang menjual udang halus atau geragau. Biasa yang saya lihat hanyalah udang-udang laut yang bersaiz sederhana besar sahaja dijual. Udang galah pelbagai saiz pula saya dapat kenal dan merasa kerana bapa saya memang rajin turun ke sungai mengail atau menjalanya.
Namun setelah mendirikan rumahtangga barulah saya tahu ada menu udang pepai yang mertua jadikan juadah untuk dimakan bersama nasi, atau pun jika suka hanya boleh diratah begitu sahaja. Sedap. Lebih kurang seperti cucur udang sahaja ramuannya.





Udang yang saya gunakan untuk membuat udang pepai ini bukanlah udang geragau sebab di pasar memang tiada dijual. Rata-rata sudah diborong oleh tauke membuat belacan. Terpandang udang halus ini saya pun beli dalam setengah kilogram. Pulang ke rumah menelefon mertua di Johor Bahru lantas memastikan resepinya yang saya ingat-ingat lupa. Jom kita lihat resepinya...

Bahan-bahannya:

500 gram udang halus - buang kepala, cuci bersih dan toskan
3 cawan tepung gandum
1 inci halia - tumbuk lumat
3 ulas bawang putih - tumbuk lumat
1/2 sk serbuk kunyit
1 biji telur - pukul sebati
3 tangkai daun sup - hiris halus
3 tangkai daun bawang - hiris halus (saya tambah)
1/2 sk serbuk penaik - (saya tambah)
1/2 sk soda bicarbonate (saya tambah)
garam secukup rasa 
air secukupnya
Cara-caranya:
1. Dalam mangkuk, masukkan tepung, halia, bawang putih, serbuk kunyit, serbuk penaik, soda bicarbonate dan garam. Gaul sebati.
2. Masukkan udang halus, gaul diikuti oleh telur. Kacau lagi. Kemudian masukkan air sedikit demi sedikit sambil digaul sehingga adunan tidak terlalu pekat dan tidak terlalu cair.
3. Masukkan daun sup dan daun bawang dan gaul sebati.
4. Panaskan minyak dan goreng sesudu hingga sesudu hingga garing keperangan.
5. Sedia dihidangkan bersama nasi panas ataupun dimakan begitu sahaja. Boleh juga dicicah dengan sos kegemaran.

Saturday, October 13, 2012

DAGING MASAK HITAM MADU


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Menjadi kebiasaan saya setiap kali memasak, hanya menu-menu yang disukai anak-anak dan terutamanya suami sahaja saya akan masak dengan kerap. Begitu juga dengan menu daging masak hitam ini. Cuma kali ini saya bagi kelainan dengan menambahkan madu di dalam masakannya.


Resepinya saya sisipkan di bawah jika ada sesiapa yang teringin dan sudi hendak mencubanya. Daging masak hitam ini adalah lauk kesukaan puteri saya yang nombor 2.

Bahan-bahannya:

500 gm daging hiris nipis n gaul dgn 1 sb madu, 1sb gula melaka n 2-3 sb kicap pekat karamel. ketepikan.
blend bawang merah 7 biji, bawang putih 1-2 ulas, halia 1 inci, 1/2 sk jintan kasar n 1/2 sk jintan halus dgn lada kering dlm 15 tangkai. ketepikan.
1 sb lada hitam - tumbuk agak halus
kicap masin secukupnya
titik 2 btg serai
1 sk pati asam jawa
Cara-caranya:

panaskan minyak n tumis bahan2 blend, lada hitam, serai yg dititik hingga pecah minyak.
masukkan pati asam jawa n kacau sebati
masukkan daging yang diperap n kacau lagi
tambahkan kicap masin secukupnya dan gaul sebati
tutup kuali n perlahankan api
kacau sekejap2
renehkan hingga daging empuk
kalau tak cukup manis tambahkan gula melaka/manisan/madu lg - ikut suka



Friday, October 12, 2012

SOTONG GORENG TEPUNG



Assalamualaikum dan selamat petang semua. Hari ini saya hendak kongsikan resepi sotong goreng tepung yang rangup dan kenyal bila dimakan panas-panas. Ratah begitu sahaja pun enak. Bila sudah sejuk, tepung itu akan jadi lembut teksturnya. Sotong macam biasalah tetap kenyal-kenyal. Resepi seperti di bawah...

Bahan-bahannya:

4 ekor sotong saiz besar - potong bulat, cuci bersih dan toskan
5 sudu besar - tepung naik sendiri
1 sudu besar - tepung jagung
3 tangkai daun sup - hiris halus
sedikit halia muda - tumbuk lumat
3 ulas bawang putih - tumbuk lumat
garam secukup rasa 
1/2 sudu kecil serbuk knorr - klu suka
1 biji telur - kacau sedikit
air secukupnya
minyak masak secukupnya

Cara-caranya:

1. Gaulkan bersama tepung naik sendiri, tepung jagung, halia muda, bawang putih, telur dan air secukupnya.
2. Adunan tepung hendaklah jangan terlalu pekat atau cair, lebih kurang tekstur adunan tepung untuk menggoreng pisang.
3. Masukkan garam dan serbuk sedap knorr. Kacau sebati. Akhir sekali masukkan hirisan halus daun sup dan gaul rata.
4. Panaskan minyak dalam kuantiti yang banyak, celup sotong dalam tepung dan goreng.
5. Balik-balikkan sotong tadi hingga tepung garing dan bila minyak mulai meletup tandanya sotong telah masak. Berhati-hati ya.
6. Goreng sotong sebaik-baiknya satu-satu dan paling banyak pun 3 potong sotong dalam satu masa.
7. Angkat sotong dan toskan minyaknya dengan tisu dapur. Buat langkah 4 hingga sotong habis.
8. Hidangkan panas-panas....

Friday, October 5, 2012

KICAP SOTONG MUDAH



Assalamualaikum dan selamat petang semua. Masakan yang paling mudah dan cepat untuk disediakan. Cuma kali ini saya tambahkan sedikit serbuk cukup rasa Knorr bagi menambah rasanya. Sesuai untuk sesiapa yang baru belajar masak, kaum hawa yang sentiasa sibuk dan bekerjaya bagi mencuba resepi ini. 

Bahan-bahannya:

500++ gram sotong - siang dan buang pundi2 hitamnya
1 biji bawang besar - hiris bulat
3 biji cili merah - hiris serong
2 biji cili hijau - hiris serong
Sedikit air asam jawa
Sedikit garam
Sedikit serbuk kunyit
1/2 sk serbuk cukup rasa Knorr
 Kicap masin secukupnya
Gula secukup rasa

Cara-caranya:

1. Gaul sotong bersama sedikit garam, serbuk cukup rasa Knorr dan serbuk kunyit secara merata.
2. Panaskan sedikit minyak dan tumis sotong tadi.
3. Tutup kuali dan biarkan air sotong kering. Hati-hati jangan sampai kering hangus pula.
4. Bila air sotong sudah kering, masukkan air asam jawa. Kacau sebati, diikuti gula dan kicap masin secukupnya. Kacau sebati.
5. Masukkan hirisan lada hijau dan lada merah dan bawang besar (kalau guna bawang holland lagi nyaman). Kacau lagi.
6. Perlahankan api, tutup semula kuali dan bila lada dan bawang mula layu barulah boleh dihidangkan.

Selamat mencuba, insyaAllah sedap.:D

SAMBAL TUMIS TELUR PUYUH


Assalamualaikum dan selamat petang semua. Menu saya kongsikan kali ini hanyalah masakan kampung sahaja. Sambal tumis telur puyuh. Masakan yang sangat disukai oleh suami, selain telur puyuh saya juga gemar menggunakan telur ayam kampung dalam masakan tradisi ini. Suami suka bila tekstur telur sudah mengeras, bertukar warna dan sebati rasanya bersama sambal tumis.
Biasanya saya akan masak telur ini berjam-jam lamanya bersama sambal tumis dengan menggunakan api yang kecil. Seakan mereneh stew daging caranya. Hehehe... Sambil itu sambal tumis dan telur puyuh hendaklah dikacau sekejap sekejap agar tidak berkerak di bawah kuali. Jika sudah berkerak pastilah rasanya kurang enak.

Bahan-bahannya:

30 tangkai cili kering - kisar
3 biji bawang besar - kisar
1 biji bawang holland - hiris bulat
1-2 ulas bawang putih - kisar
1 inci belacan
sedikit air asam jawa
segenggam ikan bilis halus
garam, gula secukupnya
secubit perasa
3 tray telur puyuh ( lebihkurang 45 biji )

Cara-caranya:

1. Tumiskan bahan-bahan kisar bersama belacan hingga naik bau. Masukkan sedikit air asam jawa. Kacau sebati.
2. Masukkan gula dan perasa. Kacau lagi.
3. Masukkan telur puyuh dan gaulkan secara merata dengan sambal tadi. Masukkan pula ikan bilis halus dan kacau mesra.
4. Akhir sekali barulah rasakan dengan garam dan masukkan hirisan bawang holland.
5. Biarkan seketika di atas api dan bolehlah dihidangkan.

*telur puyuh hendaklah dicuci dahulu kemudian barulah direbus hingga masak, kupas kulit telur puyuh dengan cermat agar rupanya licin dan cantik.:D

Friday, July 6, 2012

BUTTERED PRAWNS

Assalamualaikum dan selamat petang semua. Alhamdulillah, sungguh tidak saya sangka petang ini ada sedikit kelapangan untuk membuat entri terbaru. Hehehe... Sebenarnya sudah lama saya masak menu ini tetapi macam biasalah oleh kerana tiada masa saya biarkan sahaja gambarnya tersimpan dalam kamera.

Resepi saya ambil dari blog Kak Nor 'Secubit Garam' bolehlah rujuk di sini. Terima kasih Kak Nor. Biasanya saya suka mencuba resepi-resepi dari blog Kak Nor dan juga Yatie 'Sinar Kehidupanku'. Alhamdulillah memang menjadi sahaja setiap resepi yang dicuba.

Resepinya saya terus 'copy and paste' dari blog Secubit Garam.

BUTTERED PRAWN by Dayang Jack

Bahan-bahan :
  • 10 ekor udang basah (diperap dgn sedikit lada hitam, sos tiram, jus lemon dan kicap manis dan digoreng hingga masak. Atau nak senang, diperap dgn sedikit garam dan digoreng mcm biasa)
  • 1 biji telur A ( dipukul sedikit)
  • 2 ulas bawang putih dicincang)
  • 2 cm halia (dicincang)
  • sesenduk mentega (boleh adjust sendiri)
  • 1-2 sudu makan kelapa parut
  • 1-2 tangkai daun kari
  • 2 sb susu cair
  • 1 sudu makan gula
  • 5-6 biji cili padi (dihiris)
Cara-cara :
  1. Cairkan mentega di dlm kuali leper. Tumis bawang dan halia hingga perang.
  2. Masukkan daun kari dan cili padi. Kacau lagi.
  3. Masukkan kelapa parut dan gula. Kacau lagi hingga naik bau.
  4. Tuangkan telur yg sudah dipukul tadi sedikit demi sedikit sambil dikacau secara memutar.
  5. Masukkan susu cair dan kacau lagi. Tapiskan sebelum digaulkan bersama udang.

Wednesday, June 13, 2012

KERAPU STIM LIMAU MADU

Assalamualaikum dan selamat malam semua. Resepi mudah dari saya untuk sesiapa sahaja yang sudi berkunjung ke blog saya yang suam-suam kuku ini. Hehehe... Sebelum melihat resepinya elok kita jamu mata dengan gambar masakan ini dahulu, jom...



Ada rasa masam, manis, masin dan lemak pada ikan kerapu stim limau madu ini. Resepi sempoinya adalah seperti di bawah ini...

Bahan-bahannya:

1 ekor ikan kerapu - siang dan dikelar
1 biji bawang besar - didadu kecil
2 ulas bawang putih - dicincang halus
1 batang serai - dihiris nipis
5 biji cili api - dipotong kecil
11/2 inci halia muda - dimayang halus
1/2 batang lobak merah - dihiris halus memanjang
1 biji tomato - didadu kecil
5 biji limau kasturi - diambil jusnya
1 sk serbuk pasti sedap knorr
1 sk madu
garam secukup rasa

Cara-caranya:

1. Didihkan air dalam kukusan.
2. Dalam mangkuk satukan bawang besar, bawang putih, serai, cili api, halia muda, jus limau kasturi, serbuk pasti sedap knorr dan madu. Gaul sebati. Ketepikan.
3. Lumurkan garam pada ikan secara merata.
4. Letakkan ikan dalam pinggan tahan panas dan curahkan bahan-bahan perapan secara merata. Tabur hirisan lobak merah dan tomato yang didadu tadi.
5. Masukkan ikan dalam kukusan dan kukus lebih kurang 15 hingga 30 minit atau sehingga ikan masak.
6. Hidangkan panas-panas dengan nasi putih.

Wednesday, June 6, 2012

DAGING MASAK KICAP ALA SARAWAK, AYAM CINCANG GORENG KUNYIT+KETUMBAR

Assalamualaikum dan selamat petang semua. Sebenarnya gambar daging masak kicap ala Sarawak dan ayam cincang goreng kunyit dengan ketumbar ini sudah lama berada dalam kamera. Jadi ada masa terluang ini saya buatlah entri tentangnya. Bukan apa, untuk simpanan sendiri dan kenangan anak cucu bagi rujukkan mereka satu hari nanti insyaAllah.:D



Untuk resepi daging masak kicap ala Sarawak ini sila rujuk di bawah ya.
Bahan-bahannya:

500 gram daging - hiris ikut suka }
2-3 sudu besar kicap pekat         }
2-3 sudu besar gula apong          } gaul mesra dan perap seketika

15 tangkai cili kering - dikisar
7 biji bawang kecil - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
1 inci halia - dikisar
5 kuntum bunga cengkih
11/2 inci kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
2 kuntum bunga lawang
2-3 batang serai - dititik
2 sudu besar jus asam jawa
kicap masin secukupnya

Cara-caranya:

1. Panaskan minyak dan tumis bunga cengkih, kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang hingga naik bau.
2. Masukkan bahan-bahan kisar bersama serai yang dititik dan kacau sebati. Masak hingga hingga pecah minyak dan berbau wangi.
3. Masukkan daging yang telah diperap tadi. Jika daging jenis yang sukar empuk tambahkan air dan masak hingga empuk.
4. Bila daging sudah empuk tambahkan air asam dan kicap masin secukupnya. Gaul sebati.
5. Masak hingga daging benar-benar empuk dan cukup rasa masam, manis dan masinnya.
6. Jika masakan kurang manis boleh tambahkan lagi gula apong atau gula pasir.
7. Sedia untuk dihidang bersama nasi panas. 



Untuk ayam cincang goreng kunyit dan ketumbar pula, resepinya seperti di bawah:

Bahan-bahannya:

2-3 keping bahagian peha yam - dicincang
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
3 ulas bawang putih
sedikit garam
1 sudu kecil serbuk cukup rasa
1 sudu besar ketumbar kisar
minyak 

Cara-caranya:

1. Dalam lesung batu, tumbuk halia, kunyit hidup dan bawang putih. Anggaran sebesar ibu jari. Tumbuk lumat.
2. Lumur bahan-bahan kisar bersama ketumbar kisar, garam dan serbuk cukup rasa secara merata pada ayam yang dicincang. Perap selama 15-30 minit.
3. Panaskan minyak dan goreng ayam hingga garing.

Monday, May 28, 2012

TAUCHU IKAN

Assalamualaikum dan selamat malam. Lama sungguh sudah tak mengemaskini blog. Tidak ada kelapangan untuk berlama-lama mengupload gambar dan berkongsi cerita. Malam ini sementara menanti kek epal saya sejuk di redai, sy kongsikan resepi yang mudah ini untuk kesekian kalinya. Lauk kegemaran suami....

Bahan-bahannya:

  • 1 ekor ikan kerisi sederhana besar
  • sedikit garam
  • sedikit serbuk kunyit 
  • 2 sudu besar asam jawa - diambil jusnya
  • 2 sudu besar tauchu - dibasuh sekejap dan ditoskan 
  • 3 batang cili hijau - dihiris 
  • 1 biji bawang besar - dihiris 
  • 1 ulas bawang putih - dihiris
  • 1 sk serbuk cukup rasa knorr 
  • gula secukup rasa 
 Cara-caranya: 
  1.  Lumurkan ikan dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng sederhana garing dan ketepikan. 
  2.  Dengan lebihan minyak gorengan ikan tadi (kurangkan jika banyak) tumiskan bahan-bahan hiris hingga layu. 
  3. Masukkan tauchu, kacau sebati, diikuti air asam, serbuk cukup rasa dan gula. 
  4. Agak-agak kuah sudah mendidih masukkan pula ikan yang telah digoreng tadi dan gaul secara merata dengan kuah dan bahan-bahan lain. 
  5. Biarkan di atas api hingga ikan goreng sebati dengan kuahnya. Sedia untuk dihidang.

Thursday, April 5, 2012

HATI LEMBU GORENG KUNYIT ALA KELANTAN



Assalamualaikum dan selamat malam semua. Lama benar teringin hendak menikmati lauk hati lembu goreng kunyit seperti mana ketika saya tinggal di Kota Bharu dulu. Setelah meninggalkan Kelantan dan berhijrah ke Sarawak barulah saya sedar bahawa Kota Bharu menyediakan banyak pilihan makanan yang enak-enak. Pilih sahajalah yang mana berkenan di hati dan kena dengan selera.
Lama saya mencari resepi ini di internet dan akhirnya alhamdulillah berjumpa juga di ruangan forum makanan Kelantan kalau tidak silap. Resepinya seperti di bawah.

Bahan-bahannya:

500 gm hati lembu - potong kecil
1 sk serbuk kunyit
1 biji bawang besar - hiris
5 batang lada merah - hiris
1 sk serbuk cukup rasa (saya tambah)
garam cukup rasa
minyak masak
5 batang kacang panjang - dipatah-patahkan

Cara-caranya:

1. Gaul hati lembu dengan garam, serbuk cukup rasa dan serbuk kunyit.
2. Masak hati lembu dalam kuali hingga airnya kering (jangan tambah air).
3. Bila air dari hati lembu tadi telah kering, masukkan sedikit minyak dalam kuali dan gorenglah hati lembu tadi.
4. Masukkan kacang panjang dan kacau sebati.
5. Bila kacang panjang hampir layu masukkan pula hirisan bawang dan lada merah, kacau sebati.
6. Biar hingga hirisan bawang dan lada merah agak layu barulah ditutup apinya.
7. Sedia untuk dihidangkan.

UDANG GORENG TEPUNG II



Bahan-bahannya:

500++ gram udang putih saiz besar - dibersihkan
1/4 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung jagung
1/4 cawan tepung beras
secubit garam
1 sk serbuk cukup rasa
1/2 sk serbuk kunyit
air utk bancuhan tepung secukupnya

Cara-caranya:

1. Masukkan semua bahan kecuali udang. Bancuh dengan air seperti kita hendak menggoreng pisang.
2. Panaskan minyak, celupkan udang seekor demi seekor dan goreng keperangan dengan minyak terendam.

Friday, March 2, 2012

MENU SEMALAM


Assalamualaikum dan selamat petang semua. Ingatkan dapatlah saya buat entri menu-menu ini semalam, tetapi disebabkan kepenatan saya biarkan saja gambar-gambar ini menganggur di dalam kamera. Kemudian malas pula mendatang tetapi bila difikir-fikirkan alang-alang sudah mengambil gambar saya kongsikan juga di sini. Semalam saya masak goreng kunyit udang galah yang saiznya agak comel dan daging lada hitam permintaan anak dara yang sulung.

Untuk udang galah goreng kunyit seperti di atas cara-cara menggorengnya saya tunjukkan di bawah, ringkas tapi sedap. Berbanding udang biasa saya lebih menggemari udang galah tetapi mestilah saiz yang sebegini. Pada pengamatan saya udang galah saiz besar memang memancing mata dan selera tetapi rasanya tidaklah sesedap udang galah saiz agak comel begini. Udang galah saiz besar rasanya agak tawar dan teksturnya agak liat walaupun harganya lebih mahal.

Bahan-bahannya:

500++gram udang galah - dibersihkan
3 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci kunyit hidup - ditumbuk
11/2 inci halia muda - ditumbuk
1 biji bawang besar - hiris bulat
2 sudu kecil serbuk cukup rasa
garam masin secukupnya
minyak masak

Cara-caranya:

1. Lumurkan udang galah dengan bahan-bahan tumbuk dan serbuk cukup rasa secara merata. Perap seketika.
2. Panaskan minyak dan goreng udang tadi. Tutup kuali seketika. Kacau dan bila udang sudah bertukar warna dan nampak garing masukkan pula hirisan bawang besar. Kacau lagi.
3. Angkat udang galah tadi bila bawang separuh layu. Sedia untuk dihidangkan.


Untuk daging masak lada hitam ini resepinya ada di bawah. Saya fikir suami tidak sudi hendak menjamah lauk ini tetapi sebaliknya dan alhamdulillah katanya sedap. Hehe... Suami saya memang tidak suka lauk pauk ala barat ini. Seleranya lebih terarah pada masakan kampung, begitu juga dengan kuih muih. Pizza, burger, roti naik, foccacia, scone semua dia tolak tepi dan kadang-kadang hendak merasa secubit pun perlu ditanya "abang dah makan, rasalah sikit". Agaknya kasihan dengan saya itulah diambil secubit dan dimakan. Hehehe...

Thursday, February 23, 2012

DAGING MASAK LADA HITAM@BLACK PEPPER



Assalamualaikum dan selamat petang semua. Kali ini kita berkongsi resepi daging masak lada hitam Sarawak pula. Biasanya jika suami ada di rumah saya akan masak ungkep, sate goreng, asam pedas, pelbagai jenis masakan kicap dan sambal daging ini. Hehe... Rupa-rupanya anak-anak dara saya kesedapan makan nasi berlaukkan daging masak lada hitam ini. Bahkan diratah begitu saja pun sedap. Syukur alhamdulillah. Yang sulung minta saya masakkan lagi menu ini. Mari kita lihat resepinya....

Bahan-bahannya:

600 gm daging - hiris nipis
1 sudu besar lada hitam - ditumbuk (halus/kasar ikut suka)
2 biji tomato - potong baji
1 biji bawang holland - potong baji
2 biji capsicum saiz kecil - potong dadu
2 sudu besar kicap cair
2-3 sudu besar kicap manis
2 sudu besar sos tiram
1 sudu kecil tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
3 + 1 cawan air
minyak masak

Cara-caranya:

1. Panaskan sedikit minyak dan tumis lada hitam yang ditumbuk hingga wangi. Masukkan daging, kacau rata. Tambahkan 3 cawan air, kacau dan tutup kuali. Perlahankan api. Masak hingga daging empuk.
2. Bila daging mulai empuk dan kering tambahkan 1 cawan air dan kacau. Masukkan kicap cair, kicap manis dan sos tiram. Gaul mesra. Sebaik-baiknya gunakan air panas.
3. Bila kuah sudah mendidih masukkan capsicum, bawang holland dan tomato. Kacau lagi.
4. Bila bahan-bahan tadi hampir layu masukkan pula bancuhan tepung jagung. Kacau hingga kuah pekat dan likat, bolehlah dihidangkan.

*kuantiti untuk kicap cair, kicap manis dan sos tiram bolehlah ditambah mengikut kesesuaian rasa masing-masing*